Skip to main content
sauna

Sauna – „oddala gniew i wysusza żółć”

Specjaliści określają saunę jako gorącą terapię dla ciała i duszy. Regularne korzystanie z sauny redukuje codzienny stres oraz zmęczenie, ale również zapewnia piękną skórę. Najwięksi admiratorzy korzystania z sauny – Finowie uważają, że sauna „ oddala gniew i wysusza żółć”. Jak działa sauna? Jak z niej korzystać? O czym należy pamiętać i jakich zasad przestrzegać? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo poniżej.

Jak działa sauna?

Kilkunastominutowy pobyt w pomieszczeniu rozgrzanym do temperatury nawet 100°C powoduje wzrost temperatury naszego ciała o jeden stopień oraz rozgrzanie naszej skóry do 42°C, co skutkuje niewielką „gorączką” odczuwaną przez nasze organy wewnętrzne. Specjaliści uważają, że ten stan jest zbawienny dla nas w sensie saunowania. Gdy dochodzi do wzmożonego procesu produkcji ciałek odpornościowych we krwi, które skutecznie zabijają bakterie i wirusy. W saunie pod wpływem wysokiej temperatury pory skórne rozszerzają się, a gruczoły potowe zaczynają aktywniej pracować, co skutkuje przyspieszeniem procesu usuwania toksyn oraz zanieczyszczeń z organizmu .W okresie zimowym często doskwiera nam katar lub niewielkie przeziębienie – sauna skutecznie wyleczy nas z tych problemów pod warunkiem, że bezpośrednio  po zakończonym seansie saunowym skutecznie obniżymy temperaturę naszego ciała np. poprzez wyjście na świeże powietrze, a następnie skorzystanie z zimnego prysznica. Cały ten proces aktywizuje ukrwienie i przynosi ulgę napiętym mięśniom oraz wprowadza nas w stan doskonałego samopoczucia. Temperaturę w saunie można stymulować poprzez polewanie wodą na rozgrzanych kamieni, warto dodać również do wody olejki eteryczne, które zwiększą komfort korzystania z sauny.

Jak z niej korzystać?

Wizytę w saunie najlepiej zaplanować na wieczór. Kąpiel w saunie jest dość wyczerpująca dla organizmu i po jej zakończeniu możemy poczuć lekkie zmęczenie. Ważne jest również to, aby do sauny nie wchodzić głodnym lub z pełnym żołądkiem. Pusty żołądek może skutkować omdleniem, natomiast pełny upośledza właściwą regulację procesów cieplnych. Najlepiej z sauny korzystać min. po godzinie od spożycia posiłku. Przed wejściem do sauny należy skorzystać z prysznica, a następnie wytrzeć się do sucha. Z sauny korzystamy bez biżuterii (może poparzyć) Wielu „saunowiczów” niestety nie przestrzega odpowiedniego ubioru. W saunie panuje tzw. strefa nagości, dlatego ciało nie powinno być niczym osłonięte. Ciało możemy okryć „ prześcieradłem saunowym”, które jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od kostiumu kąpielowego (zwłaszcza mokrego). Nowicjusze nie powinni przekraczać 3 seansów po 6-7 minut każdy, natomiast „wytrenowani” mogą sobie pozwolić na 3 seanse po 12-15 minut każdy. Po każdym okresie nagrzewania zadbaj o odpowiedni poziom wychłodzenia ciała ( jeśli korzystasz z zimnego prysznica, polewanie ciała rozpocznij od miejsca  najdalej od serca, czyli prawą stopę). Bardzo ważnym elementem zdrowego saunowania jest uzupełnianie płynów. Doskonale spisują się tu różnego rodzaju koktajle owocowe, owocowo- warzywne, sok pomidorowy, napoje izotoniczne czy też niegazowana woda. Okres wychładzania ( zimna kąpiel i odpoczynek) powinien być równy okresowi nagrzewania.

Savoir- vivre w saunie

Sauna jest strefą ciszy i relaksu, więc pamiętaj, żeby nie rozmawiać w saunie, nie zachowywać się głośno. Klapki, strój kąpielowy zostaw przed sauną. Nasze ciało w saunie dość intensywnie się poci, więc eleganckie zachowanie wymaga ułożenia ręcznika pod siedzisko oraz pod stopy. Jeśli temperatura dla Ciebie jest zbyt niska zawsze możesz ja zwiększyć poprzez polanie wody na kamienie, wcześniej zapytaj czy nikomu to nie będzie przeszkadzać.

Bardzo ważna jest znajomość przeciwwskazań użytkowania sauny. Warto o nich pamiętać, ponieważ nieprzestrzeganie ich może nam bardzo poważnie zaszkodzić. Dotyczy to szczególnie:

  • ciąży
  • chorób nowotworowych, w czasie do 5 lat od wyleczenia,
  • chorób psychicznych (zaburzenia dwubiegunowe, schizofrenia),
  • jaskry (sauna może wzmagać ciśnienie w gałce ocznej),
  • chorób układu nerwowego, w których niekorzystne są zmiany w autonomicznym układzie nerwowym (padaczka),
  • nieustabilizowanej cukrzycy,
  • destabilizacji wydzielania gruczołów hormonalnych, np. nadczynności tarczycy,
  • ostrych chorób infekcyjnych, chorób zakaźnych, ostrych (np. wirusowe zapalenie wątroby) lub przewlekłych (gruźlica), także w przypadku nosicielstwa HIV
  • zaburzeń krążenia mózgowego,
  • nieustabilizowanej choroby nadciśnieniowej,
  • istotnego uszkodzenia serca oraz naczyń,
  • używki ( alkohol, narkotyki),
  • chroniczne przemęczenie
  • osoby posiadające implanty np. endoproteza stawu biodrowego,
  • przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych.

Osobom, które pragną zażyć saunowej radości polecamy pakiet Weekend SPA.

Bartosz Zagniński

Absolwent Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. W zawodzie od 2011 roku. Przygodę z fizjoterapią zaczął już na studiach, gdzie był pierwszym fizjoterapeutą w drużynie juniorskiej Vive Tauron Kielce, z którą zdobył mistrzostwo kraju. Następnie przeszedł na wyższy poziom, gdzie był masażystą w zespole PGNiG Superligii Kobiet – KSS Kielce. Ukończył wiele szkoleń i kursów z zakresu masażu i terapii manualnej. Jest jedynym fizjoterapeutą w województwie świętokrzyskim, który posiada certyfikat Polskiego Towarzystwa Limfologii z zakresu kompleksowej terapii przeciwobrzękowej. Pasjonat masażu, naturalnych metod leczenia oraz piłki ręcznej. Współpracuje ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce, jako fizjoterapeuta ( m.in. udział w Mistrzostwach Europy).

Jedna myśl na temat “Sauna – „oddala gniew i wysusza żółć”

  1. Uwielbiam saunę, korzystam z niej bardzo często, dzięki niej przeziębienia mnie omijają.
    Polecam Hotel Słoneczny Zdrój w Busku Zdroju gdzie sauny i basen czynne są do północy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *