Skip to main content
zdrowy

Najlepsze sposoby na zdrowy kręgosłup. Jak uniknąć bólu pleców?

Brak ruchu, otyłość, praca w niefizjologicznej pozycji, urazy oraz nieprawidłowa postawa to najczęściej spotykane przyczyny problemów z kręgosłupem. Na ból skarży się aż 42% Polaków, zwłaszcza tych w starszym wieku. Oto pięć wskazówek, których stosowanie pozwoli złagodzić dolegliwości.

1. Rób przerwy w siedzeniu

Jeśli pracujesz na siedząco, długo jedziesz w aucie lub przebywasz w pozycji niefizjologicznej, staraj się robić regularne przerwy, które pozwolą odciążyć kręgosłup. Co najmniej raz w ciągu godziny poświęć kilka minut na odpoczynek, przespaceruj się i wykonaj kilka skrętów szyi oraz tułowia.

2. Dbaj o linię

Dodatkowe kilogramy znacznie osłabiają układ ruchu. Dlatego na co dzień dbaj o odpowiednio zbilansowaną dietę i zachowanie prawidłowego BMI. Pamiętaj, że zbyt wysoka waga to nie tylko obciążenie dla kręgosłupa, ale i stawów. Co ważne, osoby otyłe muszą uważać na ćwiczenia, ponieważ ich układ ruchu jest bardziej podatny na kontuzje.

3. Korzystaj z masażu

Ból kręgosłupa często powodowany jest nadmiernym napięciem mięśni. W ich odprężeniu i zregenerowaniu pomoże masaż. Możesz wybrać się do specjalisty lub skorzystać z potencjału hydroterapii.

masaz

4. Ćwicz i pływaj

Regularna aktywność pozwala zminimalizować ryzyko problemów z kręgosłupem. Gdy ból już się pojawi, odpowiedni zestaw ćwiczeń powinien zalecić lekarz lub fizjoterapeuta. Warto zaznaczyć, że na kręgosłup świetnie działa pływanie.

swiming

5. Wysypiaj się i staraj się unikać stresu

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że bóle kręgosłupa mogą być spowodowane stresem. Brak wypoczynku jest przyczyną napięcia mięśni, które skutkuje nieprzyjemnymi dolegliwościami. Bardzo ważny jest również długi i regularny sen, który pozwala na pełną regenerację organizmu.

sen

6. Pamiętaj o prawidłowej postawie

Zwracaj uwagę na ułożenie kręgosłupa w czasie wykonywania codziennych czynności. Przede wszystkim nie garb się w czasie siedzenia, a stopy trzymaj ułożone płasko na podłodze. Podczas stania natomiast, dbaj o odpowiednie napięcie mięśni brzucha. Do tego ciężar ciała staraj się zawsze rozłożyć równomiernie na obie nogi.

Co zrobić, gdy pojawią się bóle kręgosłupa? Niestety, łagodzenie dolegliwości środkami farmakologicznymi rozwiązuje problem tylko doraźnie, dlatego najlepiej zwrócić się do specjalisty. Zapraszamy również na turnusy rehabilitacyjne oraz wczasy w ramach pakietów medycznych w Słonecznym Zdroju w Busku-Zdroju. Leczenie zalecone przez lekarzy i fizjoterapeutów oraz intensywna fizjoterapia pomogą wrócić do pełnej sprawności.

Bartosz Zagniński

Absolwent Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. W zawodzie od 2011 roku. Przygodę z fizjoterapią zaczął już na studiach, gdzie był pierwszym fizjoterapeutą w drużynie juniorskiej Vive Tauron Kielce, z którą zdobył mistrzostwo kraju. Następnie przeszedł na wyższy poziom, gdzie był masażystą w zespole PGNiG Superligii Kobiet – KSS Kielce. Ukończył wiele szkoleń i kursów z zakresu masażu i terapii manualnej. Jest jedynym fizjoterapeutą w województwie świętokrzyskim, który posiada certyfikat Polskiego Towarzystwa Limfologii z zakresu kompleksowej terapii przeciwobrzękowej. Pasjonat masażu, naturalnych metod leczenia oraz piłki ręcznej. Współpracuje ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce, jako fizjoterapeuta ( m.in. udział w Mistrzostwach Europy).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *